BALADA PRO BANDITU
První zpěvník vyšel v r.1991 (MĚKS, Náměšť nad Oslavou) a po něm rozšířenější, ve stejné grafice, který obsahoval další, méně známé písně z tohoto muzikálu (Konvoj, 1998). Oba zpěvníky jsou prakticky nepoužitelné. Mrňavé písmo, hlavičky not vypadají jak ručně psané a proto není zřejmé, jestli jsou na lince nebo v mezeře, slabiky nejsou přesně u not (ani akordy), notový zápis často neodpovídá originálu-délky not jsou mnohdy jen přibližné. Font grafiky je velice nevhodný - možná vypadá zajímavě, ale pro praktické a rychlé čtení to není.
Dále jsem objevil zpěvník s klavírním doprovodem - vydalo Editio Moravia. Alespoň ze dvou ukázek jsem si udělal představu - notový zápis je nepřesný - např. trioly jsou tam, kde být nemají (Ani tak nehoří) - neodpovídá to tomu, jak se to zpívá na nahrávce.
Existuje mnoho verzí, nejrůznějších nahrávek ať už s filharmonií nebo se samotným M.Donutilem, který např. písničku Jatelinka drobná hraje po svém - trochu jinak než jak zněla původní nahrávka. Ve všech těchto nahrávkách a úpravách jsou už určité změny - interpreti si ty písničky zkrátka poněkud upravili k obrazu svému (např.CD z roku 1996 už dost odlišně interpretuje tyto písně). To samozřejmě vnáší do podoby těchto písní značný chaos. Proto jsem se při zápisu držel původní nahrávky - tedy soudtracku z r. 1975 (nahráno v ČRo Brno). Obsahuje 16 nejznámějších písní. Bohužel některé nejsou úplné, protože nahrávka je pojata jako dramatizace - tedy mísí se s mluvenými vstupy. Vypomohl jsem si dalšími nahrávkami (převážně z rozhlasu), které obsahují i řadu dalších zpěvných popěvků (poměrně neznámých), které by bylo škoda opomenout.
Nahrávky ze sedmdesátých let se mi líbí nejvíc, protože zachovávají jednoduchost a prostotu lidových písní (např. použití akustických nástrojů country kapely je skvělá volba). Ty pozdější s tzv. moderním zvukem tyto písně jen devalvují.
Sborový vícehlas jsem nezapisoval v trojhlasu ale jen ve dvojhlasu - kvůli špatné slyšitelnosti a pro malou využitelnost v praxi (spodní nebo střední hlasy lze popřípadě doplnit do akordu).
Harmonizace - (akordický podklad) se může na různých nahrávkách odlišovat. Např. v "Zabili" v refrénu je více možností - každý si vybere tu, co mu sedí nejvíc.
Nácvik písní doporučuju vždy souběžně při poslechu nahrávky - nejen kvůli melodii a frázování, ale i k určení tempa a nálady. Sebepřesnější notový zápis toto nezachytí.
Nářečí se v písních nepoužívá, což je myslím dobře - písničky jsou to umělé a nesnaží se připodobňovat folklóru. Najdou se ale již existující písně se stejným textem, ale jinou melodií. Např. DOBRÝ VEČER VÁM.
Film - je z r. 1978, písničky se nepatrně liší (jiné tempo, odlišné předehry a mezihry, jiní zpěváci).
Podrobnosti o fimu ZDE
Miloši Štědroňovi se podařil vskutku ojedinělý počin - zhudebnit lidové texty s vysokým stupněm melodičnosti a zpěvnosti - podobně jako je tomu u běžných lidových písniček.
Je pravda, že někde se objevují nepravidelnosti v rytmu (jak tomu bývá, když hudba vzniká jako druhotná), ale kupodivu působí přirozeně a nijak nevyčnívají.
-
Ach, bože, přebože mp3
-
Ani tak nehoří
-
Dobrý večer vám
-
Horní Dolní Ořešany mp3
-
Chodí horou tři sta ovec
-
Chytají mě chlapci mp3
-
Jatelinka drobná
-
Kamarádi moji mp3
-
Křížem krážem chodím
-
Kterýpak jste který?
-
Leží chlapec mp3
-
My jsme dobří chlapci mp3
-
Nebudu orat ani set
-
Nepovídej milá mamince
-
Nepůjdu od tebe
-
Pod javorem
-
Pojďme, chlapci+ Jede forman dolinou
-
Řekněte mamce prokrista
-
Stavěli, stavěli mp3
-
Šibeničky
-
Tam na hoře mp3
-
Tam u řeky na kraji
-
Tmavá nocka mp3
-
Tři chlapi loupili mp3
-
Večer zmizí, přijde ráno
-
Z Kokavy mp3
-
Zabili, zabili
-
Zazpívejme, chlapci