BALADA PRO BANDITU

První zpěvník vyšel v r.1991 (MĚKS, Náměšť nad Oslavou) a po něm rozšířenější, ve stejné grafice, který obsahoval další, méně známé písně z tohoto muzikálu (Konvoj, 1998). Oba zpěvníky jsou prakticky nepoužitelné. Mrňavé písmo, hlavičky not vypadají jak ručně psané a proto není zřejmé, jestli jsou na lince nebo v mezeře, slabiky nejsou přesně u not (ani akordy), notový zápis často neodpovídá originálu-délky not jsou mnohdy jen přibližné. Font grafiky je velice nevhodný - možná vypadá zajímavě, ale pro praktické a rychlé čtení to není.

Dále jsem objevil zpěvník s klavírním doprovodem - vydalo Editio Moravia. Alespoň ze dvou ukázek jsem si udělal představu - notový zápis je nepřesný -  např.  trioly jsou tam, kde být nemají (Ani tak nehoří) - neodpovídá to tomu, jak se to zpívá na nahrávce.

Existuje mnoho verzí, nejrůznějších nahrávek ať už s filharmonií nebo se samotným M.Donutilem, který např. písničku Jatelinka drobná hraje po svém - trochu jinak než jak zněla původní nahrávka. Ve všech těchto nahrávkách a úpravách jsou už určité změny - interpreti si ty písničky zkrátka poněkud upravili k obrazu svému (např.CD z roku 1996 už dost odlišně interpretuje tyto písně). To samozřejmě vnáší do podoby těchto písní značný chaos. Proto jsem se při zápisu držel původní nahrávky - tedy soudtracku z r. 1975 (nahráno v ČRo Brno). Obsahuje 16 nejznámějších písní. Bohužel některé nejsou úplné, protože nahrávka je pojata jako dramatizace - tedy mísí se s mluvenými vstupy. Vypomohl jsem si dalšími nahrávkami (převážně z rozhlasu), které obsahují i řadu dalších zpěvných popěvků (poměrně neznámých), které by bylo škoda opomenout.

Nahrávky ze sedmdesátých let se mi líbí nejvíc, protože zachovávají jednoduchost a prostotu lidových písní (např. použití akustických nástrojů country kapely je skvělá volba). Ty pozdější s tzv. moderním zvukem tyto písně jen devalvují.

Sborový vícehlas jsem nezapisoval v trojhlasu ale jen ve dvojhlasu - kvůli špatné slyšitelnosti a pro malou využitelnost v praxi (spodní nebo střední hlasy lze popřípadě doplnit do akordu).

Harmonizace - (akordický podklad) se může na různých nahrávkách odlišovat. Např. v "Zabili" v refrénu je více možností - každý si vybere tu, co mu sedí nejvíc.

Nácvik písní doporučuju vždy souběžně při poslechu nahrávky - nejen kvůli melodii a frázování, ale i k určení tempa a nálady. Sebepřesnější notový zápis toto nezachytí.

Nářečí se v písních nepoužívá, což je myslím dobře - písničky jsou to umělé a nesnaží se připodobňovat folklóru. Najdou se ale již existující písně se stejným textem, ale jinou melodií. Např. DOBRÝ VEČER VÁM.

Film - je z r. 1978, písničky se nepatrně liší (jiné tempo, odlišné předehry a mezihry, jiní zpěváci).

Podrobnosti o fimu ZDE

 

Miloši Štědroňovi se podařil vskutku ojedinělý počin - zhudebnit lidové texty s vysokým stupněm melodičnosti a zpěvnosti - podobně jako je tomu u běžných lidových písniček.

Je pravda, že někde se objevují nepravidelnosti v rytmu (jak tomu bývá, když  hudba vzniká jako druhotná), ale kupodivu působí přirozeně a nijak nevyčnívají.

 
  1. Ach, bože, přebože  mp3
  2. Ani tak nehoří
  3. Dobrý večer vám
  4. Horní Dolní Ořešany  mp3
  5. Chodí horou tři sta ovec
  6. Chytají mě chlapci  mp3
  7. Jatelinka drobná
  8. Kamarádi moji  mp3
  9. Křížem krážem chodím
  10. Kterýpak jste který?
  11. Leží chlapec  mp3
  12. My jsme dobří chlapci  mp3
  13. Nebudu orat ani set
  14. Nepovídej milá mamince
  15. Nepůjdu od tebe
  16. Pod javorem
  17. Pojďme, chlapci+ Jede forman dolinou
  18. Řekněte mamce prokrista
  19. Stavěli, stavěli  mp3
  20. Šibeničky
  21. Tam na hoře  mp3
  22. Tam u řeky na kraji
  23. Tmavá nocka  mp3
  24. Tři chlapi loupili  mp3
  25. Večer zmizí, přijde ráno
  26. Z Kokavy  mp3
  27. Zabili, zabili
  28. Zazpívejme, chlapci