• INVENCE Č.13 (Bach)

Jedna z nejčastěji hraných...dva hlasy  (u klavíru dvě ruce), které se buď jako ozvěna opakují nebo doplňují. Melodie je ukryta v rozkladech akordů; proto je třeba dát pozor, aby tóny nepřeznívaly (pokud je to technicky možné), ale hrály se odděleně jako melodie.

 

  • PRELUDIO SAUDADE (LA CATHEDRAL)  (Barrios)

Důvodem této transpozice bylo to, že se mi nechtělo hrát v tak vysoké poloze, s tak obtížnými hmaty. Preludium by mělo v pohodě plynout a to se mi nedařilo. Také jsem neměl představu, jakou harmonii-akordy vůbec hraju v původní tónině hmoll.

 

  • PLANXTY BURKE

Skladbička z dílny irského harfeníka O'Carolana. Skvěle zahrál a upravil Michal Hromek. Problém byl ovšem s komplikovaným přelaďováním, navíc hraným v 5-té poloze s kapodastrem. Pracně jsem se to naučil a pak spolehlivě zapomněl. Zprvu jsem nevěřil, že to půjde bez capa a přeladění, ale podařilo se. Bez capa to má i lepší zvuk - díky prázdným strunám.

Kytara zde napodobuje harfu - tedy vše co lze, musí přeznívat. Velké a malé sekundy nejsou moc libozvučné, ale když se hrají rychle v přeznívajícím rozkladu, zní naopak zajímavě.

 

 

  • PAVANA  (Fauré)

Velebná melodie připomínající zašlé časy. Ovšem už s modernější harmonií než ve středověku. Nevýhodou kytarové transkripce je občasná  absence stále plynoucího rozkladu, když je třeba hrát melodii. Střední část jsem vypustil, závěr je poupravený. Důležité je dodržovat v melodii tečkovaný rytmus.