HUDEBNÍ NAUČENÍ
renesanční dvorský tanec italského původu. Jeho jméno je odvozeno od slova "pavo" - páv a znamenalo vždy obřadný tanec předvádějící sebevědomí a hrdost ("nadouvati se jako páv"). Eva Kröschlová: Historické tance v hodinách HV.
PAVANA ZA 10 ŠVESTKOVÝCH KNEDLÍKŮ (které dostal F.Novotný - autor textu) - písnička od Spirituál kvintetu; původně francouzská pavana (Belle qui tiens ma vie), pochází ze sbírky o renesančních tancích "Orchésographie" Thoinota Arbeau.
PASSACAGLIA je
skladba, která je vystavěná na ostinátním (stále se opakujícím) basu a třídobém taktu. Jde obvykle o kontrapunktické nebo melodické variace, které vznikají tak, že skladatel neustále opřádá „tvrdošíjné“ (ostinátní) téma v basu (nebo jen bas-harmonickou figuru) novými a novými variacemi.
Známé skladby jsou:
H.I.F.Bibera - Passacaglia in Gmoll ( Gm - F - Eb - D )
Handel /Halvorsen - Passacaglia ( Gm - Cm - F - Bb - Eb - Cm - D )
L. Boccherini - Passa calle ( G - C - D - G )
Monteverdi - Pur ti miro ( G - D/F# - Em - D )
Podobný charakter mají např. Canon in D (Pachelbel) nebo Chaconne (Bach).
PRELUDIUM je
odvozeno od latinského slova Praeludere, které znamená hrát před něčím. Původně bylo myšleno jako předehra k vokálním skladbám: písním, motetům, madrigalům nebo chorálům. Bylo svěřováno většinou loutně, cembalu nebo varhanám. Později se rozšířilo i jako úvod instrumentálních skladeb a též jako samostatná skladba. Většinou se jedná o hru rozložených akordů, které mají nějakou zajímavou figuraci nebo jsou propojovány melodií. Mistrem těchto krátkých skladbiček byl J.S.Bach. Jeho nejznámější Preludium Cdur použil Ch.Gounod jako podklad pro melodii modlitby Ave Maria .
Na kytaru se hrají skladby loutnistů J.A.Losy, S.L.Weisse, J.Dowlanda častěji označované jako Fantasia.
RONDO
Jedná se o hudební formu, v níž se jeden díl několikrát (a to nejméně třikrát) opakuje a mezi jeho návraty jsou vkládány další kontrastní díly. Vpodstatě je to výrazné téma - refrén, který je střídán slokami - variacemi.
Anglický skladatel Benjamin Britten (1913-1976) ve své skladbě "PRŮVODCE MLADÉHO ČLOVĚKA ORCHESTREM" použil téma svého kolegy z barokní doby - Henryho Purcela - RONDO ze suity Abdelazar.